Till våra fina vänner...

Idag har jag fått göra en av mina favoritsaker. Några goda vänner har ställt upp väldigt mycket för oss, och för detta ville vi visa vår uppskattning på något sätt. Och min egen absoluta favoritpresent att få är en korg full med en massa godsaker och fint innehåll, och det är också bland det roligaste jag vet att få göra själv! Så jag tog en gammal korg vi hade och sydde en liten duk och lade i. Sen fyllde jag korgen med hembakat bröd, mjuk pepparkaka, chokladpraliner, varm choklad med marshmallows, en blomma, en present till familjens flicka och en teckning som jag ritat. När jag gör en sådan korg får jag använda min kreativitet på flera sätt, genom att jag både får baka, pyssla, rita och se till att det blir fint! Så det är helt perfekt tycker jag :)
.
.
Sen jag fick barn har jag inte mycket till övers för att lägga många timmar i köket, det slutar alltid med ett tjockt lager mjöl på golvet och skrikande barn ibland det. Så därför är bröd som detta perfekt. Bara blanda alla torra ingredienser i en bunke, blanda sen i de övriga och häll upp i en form. Ställ in i nedre delen av ugnen 50 min på 200 grader. Receptet kommer från tidningen Lantliv, där jag hittar alla mina favoritrecept!
.
2 dl grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl
1 msk malda pomeransskal
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl russin
2 dl porter eller mörkt öl
2 dl gräddfil
2 msk sirap
1/2 dl lingon
.
.
En fin glasburk med griffelfärg som jag skrivit på. I den har jag lagt lite kakao blandat med socker och en påse mini-marshmallows. Bara att blanda med lite varm mjölk så blir vilken tråkig eftermiddag som helst förvandlad till den mysigaste på året!
.
.
Här har jag sytt en liten brödpåse av röd- och vitrandigt tyg utvändigt och vitt tyg invändigt. Överst på påsen har jag vikt över kanten. Inuti ligger mumsiga skivor av mjuk pepparkaka.
.
.
Kardemummatryfflar.
Världens lättaste praliner att göra själv och försvinnande goda.
.
200 g mörk choklad
50 g smör
1 1/2 dl créme fraiche
1 msk honung
1 tsk mald kardemumma
.
Smält chokladen och smöret i ett vattenbad. Rör ner créme fraiche, honung och kardemumma. Låt krämen stå och svalna i kylen utan att stelna. Spritsa ut praliner i formar (själv föredrar jag ischokladformar). Låt pralinerna sedan stelna i kylen. Färdigt att servera!
.
.
En liten vinterblomma. Överst har jag lagt små vita stenar, buxbom och ett dekorationsäpple som jag köpt på blomsterbutiken. Svårare än så behöver det inte vara!
.
.
Lilla Sofies present!
.
.
En vacker korg fylld med godsaker!
 

Kommentarer
Postat av: bara anna

Hej!
Vad kul att hitta hit!
Ser att du också är ny inom bloggandet, visst är det roligt? Jag bara ångrar att jag inte har satt igång tidigare.
Har tittat omkring lite i dina fina blogg, så underbart kök ni har. Och är det en basset som ligger på golvet eller? Vi har en greyhound, världens coolaste hund.
Lite nyfiken: vad jobbar du med?
Hoppas vi ses igen!

Svar: Ja visst är det en basset! :) Så otroligt mysig (och egen) ras. Jag jobbar som domstolssekreterare! Har varit långledig nu över jul, men imorn börjar allvaret igen...
None None

2013-01-08 @ 22:29:35
URL: http://annacecar.blogspot.com
Postat av: Veronica Jakobsson

Åhhh vilken lyx till den familjen som får äran av den korgen :) Vad fint du har gjort och kul att du gjort så mycket man kan göra själv, själv också :)

Jo man kan säga att detvar kärleken som fick mig att stanna här, sen jag var yngre har jag alltid tyckt att skåne är vackert! Jag trivs kanon, har varit påväg att flytta upp igen men fick ont i magen direkt och känner att det är här jag känner mig hemma :)

2013-01-09 @ 09:11:04
URL: http://4livliga.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0