Slottsweekend

I helgen har vi varit på en liten slottsrunda. Det är ett av mina stora intressen och är det något det finns gott om här i Skåne så är det slott. Det är delvis därför jag valt att bosätta mig här nere (är ju från Stockholm egentligen). Så i det strålande vackra vädret tog vi med oss picknickkorgen och styrde mot Svenstorp slott. Jag håller just nu på att läsa boken "Jorden de ärvde" av Björn af Kleen, och den handlar delvis om Svenstorp slott. Och när jag läser så mycket om ett ställe som ligger så nära måste jag helt enkelt dit och se det med egna ögon! Och vackert var det, med en rogivande park där vi slog oss ner på en bänk. En gunga hängde i ett träd som barnen gungade länge i. Det är familjen Gyllenkrok som äger och bor i slottet, och jag tycker det är det är kul att de har parken öppen för allmänheten. Vi hyrde tidigare en gård av Trolleholms gods, men det slottet (förövrigt det vackraste slott jag nånsin sett!) är helt stängt för oss "vanliga". Men omgivningarna omkring är väl värda ett besök ändå!
.
Kameran hade jag tyvärr glömt hemma, så här kommer en bild från nätet istället.
.
 
 
Därefter åkte vi till Örtofta slott. Ett slott som man kan hyra till fest, och som jag tror har viss servering, i alla fall för grupper. Det hade inte nån imponerande park och var inte så mycket att ströva omkring i, men vackert i sig.
.

Kommentarer
Postat av: Veronica Jakobsson

Jag är också en stockholmare som bosatt mig här i vackra Skåne!

2013-01-07 @ 19:21:58
URL: http://4livliga.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0